Preskočiť na obsah

Ako vybaviť na úrade

Hlásenie občana k trvalému a prechodnému pobytu

Potrebujete:

  • občiansky preukaz,
  • ak sa jedná o dieťa do 15 rokov, zákonný zástupca predkladá rodný list dieťaťa,
  • cudzinec predkladá cestovný pas alebo osvedčenie o štátnom občianstve,
  • doklad o vlastníctve rodinného domu alebo budovy určenej na bývanie, kde sa hlásite k pobytu,
  • súhlas vlastníka resp. všetkých spoluvlastníkov nehnuteľnosti, kde sa hlásite k pobytu, s výnimkou prihlásenia jedného zo spoluvlastníkov, jeho manžela alebo nezaopatreného dieťaťa,
  • vypísanie prihlasovacieho lístka k trvalého pobytu.

Potvrdenie o trvalom pobyte

Potrebujete:

  • občiansky preukaz,
  • správny poplatok 7,00 €.

Pri vydaní potvrdenia pre vydanie prvého občianskeho preukazu sa predloží rodný list dieťaťa.

Zrušenie trvalého pobytu

Podáva vlastník alebo spoluvlastníci nehnuteľnosti. Potrebujete:

  • občiansky preukaz,
  • doklad o vlastníctve nehnuteľností nie starší ako 3 mesiace.

Trvalý pobyt nie je možné zrušiť manželke spoluvlastníka ani jeho maloletému dieťaťu.


MATRIČNÝ ÚRAD

Matričné činnosti

  1. Zápis novorodenca – vydanie rodného listu
  2. Podanie žiadosti o uzavretia manželstva
  3. Vybavovanie úmrtia občanov – vydanie úmrtného listu
  4. Vydávanie výpisov z matriky a nazeranie do matriky
  5. Vydávanie viacjazyčných formulárov

1. Zápis novorodenca

Ak rodičia nie sú zosobášení môžu určiť otcovstvo dieťaťu doposiaľ nenarodenému:

  • na matričný úrad prídu obidvaja rodičia
  • predložia občianske preukazy
  • rozvedená matka predloží právoplatný rozsudok o rozvode manželstva
  • vdova predloží úmrtný list manžela
  • do zápisnice sa uvedie dohoda o mene a priezvisku v mužskom a ženskom tvare.

Meno a priezvisko dieťaťa musí byť určené v súlade s ustanovenia zákona NR SR č. 300/1993 Z.z. o mene a priezvisku v znení neskorších predpisov.

2. Podanie žiadosti o uzavretie manželstva

Uzavretie manželstva pred matričným úradom:

Vyhlásenie o uzavretí manželstva urobia snúbenci na ktoromkoľvek matričnom úrade pred starostom alebo povereným poslancom obecného zastupiteľstva za prítomnosti matrikára.

Tlačivo žiadosti je možné vyzdvihnúť len v kancelárii matričného úradu,

  • Vyplnené tlačivo sa kontroluje v prítomnosti oboch snúbencov v kancelárii matriky,
  • ku kontrole žiadosti sa predkladajú občianske preukazy snúbencov, rodné listy, u rozvedených právoplatný rozsudok o rozvode, u vdovcov úmrtný list manželského partnera, rodné listy spoločných maloletých detí a maloletých detí snúbenky, u ktorých nie je určené otcovstvo,

Doklady musia byť na matričnom úrade najmenej 7 dní pre uzavretím manželstva.

Ak jeden zo snúbencov je cudzinec:

  • za cudzinca platný cestovný doklad, rodný list, u rozvedených právoplatný  rozsudok o rozvode, u vdovcov úmrtný list manželského partnera, doklad o osobnom stave, nie starší ako 6 mesiacov.
  • doklady musia byť na matričnom úrade najmenej 14 dní pred uzavretím manželstva.

Ak je domovským štátom cudzinca krajina, s ktorou SR nemá uzavretú zmluvu o právnej pomoci:

  • musia ním predkladané verejné listiny vyššie overené v danom štáte, t.j. legalizované alebo opatrené overovacou doložkou podľa Haagskej dohody (Apostille) a preložené súdnym prekladateľom do slovenského jazyka. (odporúčame priebežne spolupracovať s matričným úradom)

Správne poplatky spojené s uzavretím manželstva sú určené zákonom NR SR č. 145/1995 Z.z. o správnych poplatkoch v platnom znení.

Uzavretie manželstvo v zahraničí:

  • Štátny občan SR, ktorý chce uzavrieť manželstvo v cudzine, sa môže obrátiť na matričný úrad podľa miesta svojho trvalého pobytu, alebo posledného trvalého pobytu v SR. Matričný úrad mu vydá potvrdenie o tejto skutočnosti.
  • Štátny občan SR , ktorý uzavrel manželstvo / narodilo sa dieťa, zomrel Váš príbuzný/ v cudzine sa zapisujú do osobitnej matriky . Slovenská republika ma zriadenú osobitnú matriku pri Ministerstve vnútra SR  v Bratislave.

Zápis do osobitnej matriky sprostredkuje matričný úrad podľa miesta trvalého pobytu. Osobitná matrika neprijíma osobne podané žiadosti o zápis. Občan musí oznámiť matričnú udalosť na matričný úrad podľa miesta trvalého pobytu.

Zápisy do osobitnej matriky sú spoplatnené od 1.4.2024 čiastkou – 15,00 €.

3. Vybavovanie úmrtia občanov, ktorí zomreli v územnom obvode matričného úradu

  • prekladá sa originál listu o prehliadke mŕtveho v dvoch exemplároch
  • občiansky preukaz zomretého (pri cudzincoch cestovný doklad)
  • úmrtie vybavujú pozostalí zomretého osobne alebo prostredníctvom pohrebnej služby na základe splnomocnenia pozostalých.

4. Vydávanie výpisov z matriky a nazeranie do matriky

Matričný úrad vyhotový úradný výpis: rodný list, sobášny list, úmrtný list, alebo umožní nazrieť do matriky a robiť z nej výpisy

  • osobne v kancelárii matričného úradu
  • písomne
  • správny poplatok 7 € za každý exemplár

(osobne s dokladom totožnosti alebo iné listinné doklady, z ktorých je možné určiť príbuzenský vzťah)

Od 01.10.2015 je možno požiadať o vydanie duplikátu matričného dokladu na ktoromkoľvek matričnom úrade na území SR, okrem dokladov vydaných Osobitnou matrikou formou elektronickej matriky.

Od 16.2.2019 sa začalo Európskej únii uplatňovať nariadenie o verejných listinách. Nariadenie sa vzťahuje aj na matričné výpisy. Matričný úrad vydá výpis spolu s prekladom na použitie v štátoch Európskej únie.

Správny poplatok:

  • za vydanie matričného výpisy je 7,00 €
  •  za vydanie viacjazyčného prekladového formuláru je 7,00 €.

STAVEBNÝ ÚRAD

Drobná stavba

Drobné stavby plnia doplnkovú funkciu k hlavnej stavbe, nemôžu podstatne ovplyvniť životné prostredie. Drobné stavby sú prízemné stavby, ak ich zastavaná plocha nepresahuje 25 m2 a výška 5 m, podzemné stavby, ak ich zastavaná plocha nepresahuje 25 m2 a hĺbka 3 m, prípojky inžinierskych sietí a oplotenie.

Potrebujete:

  • ohlásenie (tlačivo na obecnom úrade),
  • LV alebo iný doklad, ktorý preukazuje vlastnícke právo k pozemku,
  • súhlas spoluvlastníkov, pokiaľ nie sú všetci stavebníkmi,
  • jednoduchý situačný náčrt v dvoch vyhotoveniach,
  • jednoduchá technická správa v dvoch vyhotoveniach,
  • vyhlásenie kvalifikovanej osoby o odbornom stavebnom dozore,
  • pri prípojkách na inžinierske siete vyjadrenie správcu siete.

Ohlásenie stavebných úprav

Stavebné úpravy, ktorými sa nemení vzhľad stavby a nezasahuje sa do nosných konštrukcií stavebník ohlási stavebnému úradu.

Potrebujete:

  • ohlásenie,
  • LV alebo iný doklad, ktorý preukazuje vlastnícke právo k pozemku,
  • súhlas spoluvlastníkov, pokiaľ nie sú všetci stavebníkmi,
  • jednoduchý náčrt stavebných úprav v dvoch vyhotoveniach,
  • technický popis stavebných úprav v dvoch vyhotoveniach.

Návrh na vydanie územného rozhodnutia

Potrebujete:

  • návrh na vydanie územného rozhodnutia,
  • situačný výkres v dvoch vyhotoveniach,
  • rozhodnutia, stanoviská, vyjadrenia dotknutých orgánov štátnej správy a obce,
  • záväzné stanovisko obce,
  • stanovisko vlastníkov susedných nehn. k umiestneniu stavby,
  • vyjadrenia správcov sietí technického vybavenia,
  • doklady o rokovaniach s účastníkmi konania, pokiaľ sa viedli pred podaním návrhu,
  • záverečné stanovisko o posúdení vplyvu stavby na životné prostredie,
  • preukázanie vlastníckeho alebo iného vzťahu k dotknutým pozemkom,
  • dokumentáciu spracovanú oprávnenou osobou v dvoch vyhotoveniach,
  • návrh na nové využívanie územia,
  • správny poplatok : 6,50 € pre FO, 16,50 € pre PO.

Žiadosť o vydanie stavebného povolenia

Potrebujete:

  • žiadosť o vydanie stavebného povolenia,
  • doklady, ktorými sa preukazujú vlastnícke, alebo iné práva k pozemkom a stavbám,
  • kópia z katastrálnej mapy,
  • územné rozhodnutie, ak bolo vydané,
  • projektová dokumentácia stavby v dvoch vyhotoveniach,
  • prehlásenie stavebného dozoru,
  • kópia rozhodnutia súhlas o odňatí pôdy z PPF (LPF),
  • záväzné stanovisko obce (v podstránke Tlačivá),
  • právnická osoba predkladá kópiu platného živnost. listu alebo výpisu z OR,
  • správny poplatok,
  • doklady o rokovaniach s účastníkmi stavebného konania,
  • posudok Regionálneho úradu verejného zdravotníctva,
  • stanovisko Okresného riaditeľstva Hasičského a záchranného zboru,
  • vyjadrenie, súhlas vodohospodárskeho orgánu,
  • rozhodnutia, stanoviská, vyjadrenia orgánov štátnej správy,
  • stanoviská správcov sietí technického vybavenia.

Správne poplatky od 1.4.2024 (PDF)