Hlásenie občana k trvalému a prechodnému pobytu
Potrebujete:
- občiansky preukaz,
- ak sa jedná o dieťa do 15 rokov, zákonný zástupca predkladá rodný list dieťaťa,
- cudzinec predkladá cestovný pas alebo osvedčenie o štátnom občianstve,
- doklad o vlastníctve rodinného domu alebo budovy určenej na bývanie, kde sa hlásite k pobytu,
- súhlas vlastníka resp. všetkých spoluvlastníkov nehnuteľnosti, kde sa hlásite k pobytu, s výnimkou prihlásenia jedného zo spoluvlastníkov, jeho manžela alebo nezaopatreného dieťaťa,
- vypísanie prihlasovacieho lístka k trvalého pobytu.
Potvrdenie o trvalom pobyte
Potrebujete:
- občiansky preukaz,
- správny poplatok 7,00 €.
Pri vydaní potvrdenia pre vydanie prvého občianskeho preukazu sa predloží rodný list dieťaťa.
Zrušenie trvalého pobytu
Podáva vlastník alebo spoluvlastníci nehnuteľnosti. Potrebujete:
- občiansky preukaz,
- doklad o vlastníctve nehnuteľností nie starší ako 3 mesiace.
Trvalý pobyt nie je možné zrušiť manželke spoluvlastníka ani jeho maloletému dieťaťu.
MATRIČNÝ ÚRAD
Matričné činnosti
- Zápis novorodenca – vydanie rodného listu
- Podanie žiadosti o uzavretia manželstva
- Vybavovanie úmrtia občanov – vydanie úmrtného listu
- Vydávanie výpisov z matriky a nazeranie do matriky
- Vydávanie viacjazyčných formulárov
1. Zápis novorodenca
Ak rodičia nie sú zosobášení môžu určiť otcovstvo dieťaťu doposiaľ nenarodenému:
- na matričný úrad prídu obidvaja rodičia
- predložia občianske preukazy
- rozvedená matka predloží právoplatný rozsudok o rozvode manželstva
- vdova predloží úmrtný list manžela
- do zápisnice sa uvedie dohoda o mene a priezvisku v mužskom a ženskom tvare.
Meno a priezvisko dieťaťa musí byť určené v súlade s ustanovenia zákona NR SR č. 300/1993 Z.z. o mene a priezvisku v znení neskorších predpisov.
2. Podanie žiadosti o uzavretie manželstva
Uzavretie manželstva pred matričným úradom:
Vyhlásenie o uzavretí manželstva urobia snúbenci na ktoromkoľvek matričnom úrade pred starostom alebo povereným poslancom obecného zastupiteľstva za prítomnosti matrikára.
Tlačivo žiadosti je možné vyzdvihnúť len v kancelárii matričného úradu,
- Vyplnené tlačivo sa kontroluje v prítomnosti oboch snúbencov v kancelárii matriky,
- ku kontrole žiadosti sa predkladajú občianske preukazy snúbencov, rodné listy, u rozvedených právoplatný rozsudok o rozvode, u vdovcov úmrtný list manželského partnera, rodné listy spoločných maloletých detí a maloletých detí snúbenky, u ktorých nie je určené otcovstvo,
Doklady musia byť na matričnom úrade najmenej 7 dní pre uzavretím manželstva.
Ak jeden zo snúbencov je cudzinec:
- za cudzinca platný cestovný doklad, rodný list, u rozvedených právoplatný rozsudok o rozvode, u vdovcov úmrtný list manželského partnera, doklad o osobnom stave, nie starší ako 6 mesiacov.
- doklady musia byť na matričnom úrade najmenej 14 dní pred uzavretím manželstva.
Ak je domovským štátom cudzinca krajina, s ktorou SR nemá uzavretú zmluvu o právnej pomoci:
- musia ním predkladané verejné listiny vyššie overené v danom štáte, t.j. legalizované alebo opatrené overovacou doložkou podľa Haagskej dohody (Apostille) a preložené súdnym prekladateľom do slovenského jazyka. (odporúčame priebežne spolupracovať s matričným úradom)
Správne poplatky spojené s uzavretím manželstva sú určené zákonom NR SR č. 145/1995 Z.z. o správnych poplatkoch v platnom znení.
Uzavretie manželstvo v zahraničí:
- Štátny občan SR, ktorý chce uzavrieť manželstvo v cudzine, sa môže obrátiť na matričný úrad podľa miesta svojho trvalého pobytu, alebo posledného trvalého pobytu v SR. Matričný úrad mu vydá potvrdenie o tejto skutočnosti.
- Štátny občan SR , ktorý uzavrel manželstvo / narodilo sa dieťa, zomrel Váš príbuzný/ v cudzine sa zapisujú do osobitnej matriky . Slovenská republika ma zriadenú osobitnú matriku pri Ministerstve vnútra SR v Bratislave.
Zápis do osobitnej matriky sprostredkuje matričný úrad podľa miesta trvalého pobytu. Osobitná matrika neprijíma osobne podané žiadosti o zápis. Občan musí oznámiť matričnú udalosť na matričný úrad podľa miesta trvalého pobytu.
Zápisy do osobitnej matriky sú spoplatnené od 1.4.2024 čiastkou – 15,00 €.
3. Vybavovanie úmrtia občanov, ktorí zomreli v územnom obvode matričného úradu
- prekladá sa originál listu o prehliadke mŕtveho v dvoch exemplároch
- občiansky preukaz zomretého (pri cudzincoch cestovný doklad)
- úmrtie vybavujú pozostalí zomretého osobne alebo prostredníctvom pohrebnej služby na základe splnomocnenia pozostalých.
4. Vydávanie výpisov z matriky a nazeranie do matriky
Matričný úrad vyhotový úradný výpis: rodný list, sobášny list, úmrtný list, alebo umožní nazrieť do matriky a robiť z nej výpisy
- osobne v kancelárii matričného úradu
- písomne
- správny poplatok 7 € za každý exemplár
(osobne s dokladom totožnosti alebo iné listinné doklady, z ktorých je možné určiť príbuzenský vzťah)
Od 01.10.2015 je možno požiadať o vydanie duplikátu matričného dokladu na ktoromkoľvek matričnom úrade na území SR, okrem dokladov vydaných Osobitnou matrikou formou elektronickej matriky.
Od 16.2.2019 sa začalo Európskej únii uplatňovať nariadenie o verejných listinách. Nariadenie sa vzťahuje aj na matričné výpisy. Matričný úrad vydá výpis spolu s prekladom na použitie v štátoch Európskej únie.
Správny poplatok:
- za vydanie matričného výpisy je 7,00 €
- za vydanie viacjazyčného prekladového formuláru je 7,00 €.
STAVEBNÝ ÚRAD
Drobná stavba
Drobné stavby plnia doplnkovú funkciu k hlavnej stavbe, nemôžu podstatne ovplyvniť životné prostredie. Drobné stavby sú prízemné stavby, ak ich zastavaná plocha nepresahuje 25 m2 a výška 5 m, podzemné stavby, ak ich zastavaná plocha nepresahuje 25 m2 a hĺbka 3 m, prípojky inžinierskych sietí a oplotenie.
Potrebujete:
- ohlásenie (tlačivo na obecnom úrade),
- LV alebo iný doklad, ktorý preukazuje vlastnícke právo k pozemku,
- súhlas spoluvlastníkov, pokiaľ nie sú všetci stavebníkmi,
- jednoduchý situačný náčrt v dvoch vyhotoveniach,
- jednoduchá technická správa v dvoch vyhotoveniach,
- vyhlásenie kvalifikovanej osoby o odbornom stavebnom dozore,
- pri prípojkách na inžinierske siete vyjadrenie správcu siete.
Ohlásenie stavebných úprav
Stavebné úpravy, ktorými sa nemení vzhľad stavby a nezasahuje sa do nosných konštrukcií stavebník ohlási stavebnému úradu.
Potrebujete:
- ohlásenie,
- LV alebo iný doklad, ktorý preukazuje vlastnícke právo k pozemku,
- súhlas spoluvlastníkov, pokiaľ nie sú všetci stavebníkmi,
- jednoduchý náčrt stavebných úprav v dvoch vyhotoveniach,
- technický popis stavebných úprav v dvoch vyhotoveniach.
Návrh na vydanie územného rozhodnutia
Potrebujete:
- návrh na vydanie územného rozhodnutia,
- situačný výkres v dvoch vyhotoveniach,
- rozhodnutia, stanoviská, vyjadrenia dotknutých orgánov štátnej správy a obce,
- záväzné stanovisko obce,
- stanovisko vlastníkov susedných nehn. k umiestneniu stavby,
- vyjadrenia správcov sietí technického vybavenia,
- doklady o rokovaniach s účastníkmi konania, pokiaľ sa viedli pred podaním návrhu,
- záverečné stanovisko o posúdení vplyvu stavby na životné prostredie,
- preukázanie vlastníckeho alebo iného vzťahu k dotknutým pozemkom,
- dokumentáciu spracovanú oprávnenou osobou v dvoch vyhotoveniach,
- návrh na nové využívanie územia,
- správny poplatok : 6,50 € pre FO, 16,50 € pre PO.
Žiadosť o vydanie stavebného povolenia
Potrebujete:
- žiadosť o vydanie stavebného povolenia,
- doklady, ktorými sa preukazujú vlastnícke, alebo iné práva k pozemkom a stavbám,
- kópia z katastrálnej mapy,
- územné rozhodnutie, ak bolo vydané,
- projektová dokumentácia stavby v dvoch vyhotoveniach,
- prehlásenie stavebného dozoru,
- kópia rozhodnutia súhlas o odňatí pôdy z PPF (LPF),
- záväzné stanovisko obce (v podstránke Tlačivá),
- právnická osoba predkladá kópiu platného živnost. listu alebo výpisu z OR,
- správny poplatok,
- doklady o rokovaniach s účastníkmi stavebného konania,
- posudok Regionálneho úradu verejného zdravotníctva,
- stanovisko Okresného riaditeľstva Hasičského a záchranného zboru,
- vyjadrenie, súhlas vodohospodárskeho orgánu,
- rozhodnutia, stanoviská, vyjadrenia orgánov štátnej správy,
- stanoviská správcov sietí technického vybavenia.